Användarvillkor
Webbleverantörerna AB - DocuBlink
1.BAKGRUND
Webbleverantörerna AB, org. nr. 5592304348, ("Webbleverantörerna", "vi" eller "oss") tillhandahåller en dokumenthanterings- och signeringstjänst under varumärket DocuBlink.
Dessa användarvillkor ("Villkoren") reglerar ditt användande av DocuBlink-tjänsten. Genom att öppna ett konto på www.docublink.se och använda tjänsten accepterar du att vara bunden av dessa villkor.
Om du inte accepterar villkoren ska du inte använda tjänsten. Vi förbehåller oss rätten att neka tillgång till tjänsten för den som inte accepterar villkoren.
2.DEFINITIONER
Nedan listas ord som används genomgående i dessa villkor. Orden ska ha den betydelse som anges nedan.
En enskild person som arbetar hos Kunden eller för Kundens räkning och som av Kunden tilldelats behörighet att använda Tjänsten.
En beställning av Tjänsten från Kunden.
Alla typer av dokument, avtal och filer som skapas, lagras eller skickas via Tjänsten.
Det konto som Kunden öppnat på www.docublink.se och varifrån Kunden har möjlighet att nyttja Tjänsten.
Den juridiska eller fysiska person som ingår avtal med Webbleverantörerna om användande av Tjänsten.
Kundens kund som är mottagare av Dokument eller tjänster skickade av Kunden via DocuBlink.
DocuBlink-tjänsten med dokumenthantering, mallar, signeringsfunktioner och beställda tilläggstjänster som Webbleverantörerna vid var tid tillhandahåller.
www.docublink.se
3.ALLMÄNT
Detta Avtal möjliggör för Kunden att få tillgång till Tjänsten med vid var tid tillhandahållen funktionalitet och uppdateringar. Med DocuBlink kan Kunden hantera och administrera dokument, inklusive skapande från mallar, digital signering, delning och arkivering av dokument samt andra närliggande funktioner.
4.ANVÄNDNING AV TJÄNSTEN
Tjänsten får endast användas i enlighet med vad som framgår av detta avtal och gällande lagstiftning. Kunden är fullt ansvarig för all användning av Tjänsten relaterat till Kontot, oavsett vem som faktiskt använder Tjänsten. Kunden åtar sig vidare att ansvara för all kommunikation med sina slutkunder.
Webbleverantörerna beviljar Kunden en licens per Användare av Tjänsten vid tecknande av Tjänsten. Licensen är icke-exklusiv, tidsbegränsad och kan inte överlåtas eller upplåtas av Kunden eller annan. All vidareförsäljning eller vidareupplåtelse av licenser är förbjuden. Kunden får alltså inte till eller för tredje man hyra ut, låna ut, återförsälja eller tillhandahålla värdtjänst för Tjänsten.
För att använda Tjänsten måste Kunden skapa ett konto. Den som skapar konto bekräftar att den är behörig att företräda Kunden och binda Kunden till detta Avtal. Vid registrering av konto är Kunden skyldig att ange korrekta och fullständiga uppgifter. Så länge Kunden är ansluten till Tjänsten är denne skyldig att utan dröjsmål löpande uppdatera kunduppgifterna om dessa skulle komma att ändras.
Kunden ansvarar för att hålla sina inloggningsuppgifter säkra och konfidentiella.
5.BEHÖRIGHET ATT ANVÄNDA TJÄNSTEN
För att använda DocuBlink måste du:
Vara minst 18 år gammal
Ha rätt att ingå bindande avtal enligt tillämplig lag
Inte vara förhindrad att använda tjänsten enligt svensk eller tillämplig internationell lag
Använda tjänsten för lagliga ändamål
Om du använder tjänsten på uppdrag av ett företag eller organisation, garanterar du att du har behörighet att binda den juridiska personen till dessa villkor.
6.FÖRBJUDEN ANVÄNDNING
Du får inte använda DocuBlink för att:
Bryta mot gällande lagar eller regler
Kränka andras rättigheter, inklusive immateriella rättigheter
Skicka spam, skräppost eller oönskad kommunikation
Sprida virus, skadlig kod eller annat skadligt material
Försöka få obehörig åtkomst till tjänsten eller relaterade system
Störa eller överbelasta tjänstens infrastruktur
Använda tjänsten för att bedriva konkurrerande verksamhet
Reverse-engineera, dekompilera eller på annat sätt försöka extrahera källkoden
Vid misstanke om missbruk förbehåller vi oss rätten att omedelbart stänga av eller avsluta ditt konto.
7.BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
7.1 Personuppgiftsansvar
Kunden är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som läggs in i Tjänsten avseende Kundens egna slutkunder och kontakter. Webbleverantörerna agerar som personuppgiftsbiträde när vi behandlar sådana personuppgifter på Kundens uppdrag.
7.2 Personuppgiftsbiträdesavtal
Genom att acceptera dessa villkor accepterar du också villkoren i vårt personuppgiftsbiträdesavtal som reglerar hur vi behandlar personuppgifter på dina uppdrag. Avtalet inkluderar:
Ändamål och behandlingsgrunder för behandlingen
Typer av personuppgifter som behandlas
Kategorier av registrerade
Säkerhetsåtgärder och tekniska skyddsåtgärder
Underbiträden enligt Bilaga 1
Behandlingsperiod och radering av data
7.3 Kundens skyldigheter
Som personuppgiftsansvarig är Kunden skyldig att:
Ha laglig grund för all behandling av personuppgifter
Informera registrerade personer om behandlingen
Säkerställa att personuppgifter är korrekta och uppdaterade
Hantera förfrågningar från registrerade om tillgång, rättelse eller radering
Rapportera eventuella personuppgiftsincidenter till oss omedelbart
7.4 Webbleverantörernas behandling som personuppgiftsansvarig
Webbleverantörerna är personuppgiftsansvarig för behandling av:
Kontouppgifter (namn, e-post, företagsinformation)
Fakturerings- och betalningsuppgifter
Användarstatistik och tjänsteanvändning
Supportärenden och kommunikation med kunder
7.5 Underbiträden
I Bilaga 1 till dessa villkor hittar du de underbiträden som Webbleverantörerna använder vid behandling av personuppgifter. Alla underbiträden processar data inom EU i enlighet med GDPR. Vi har databehandlingsavtal med samtliga underbiträden.
8.DATALAGRING OCH SÄKERHET
All data som lagras i DocuBlink förvaras inom EU, specifikt i Nederländerna och Tyskland via Google Cloud Platform. Vi tillämpar branschstandard säkerhetsåtgärder inklusive:
Kryptering vid överföring (TLS/SSL)
Kryptering vid lagring
Regelbundna säkerhetskopior
Åtkomstkontroll och autentisering
Övervakning och loggning av systemaktivitet
Regelbundna säkerhetsuppdateringar
Webbleverantörerna utför regelbundna säkerhetskopior men garanterar inte återställning av data i alla situationer.
Vid misstänkta säkerhetsincidenter eller dataintrång kommer vi omedelbart att informera berörda kunder och, där så krävs enligt lag, relevant tillsynsmyndighet.
9.TJÄNSTENS TILLGÄNGLIGHET
9.1 Drifttid och underhåll
Vi strävar efter att DocuBlink ska vara tillgänglig 24/7, men vi garanterar inte oavbruten tillgång. Tjänsten kan tillfälligt vara otillgänglig på grund av:
Planerat underhåll (meddelas i förväg när möjligt)
Akuta säkerhetsuppdateringar
Tekniska problem eller serverfel
Problem hos våra underleverantörer
Force majeure-händelser
9.2 Ändringar i tjänsten
Vi förbehåller oss rätten att när som helst:
Lägga till, ändra eller ta bort funktioner i tjänsten
Uppdatera gränssnittet och designen
Förbättra prestanda och säkerhet
Väsentliga ändringar som påverkar befintlig funktionalitet kommer att meddelas i förväg.
9.3 Support
Vi erbjuder support via e-post på support@docublink.se. Vi strävar efter att svara inom 2 arbetsdagar, men garanterar inte specifika svarstider.
10.GILTIGHETSTID OCH UPPSÄGNING
10.1 Giltighetstid
Avtalet gäller från det att Kunden öppnat Kontot och gäller tillsvidare om det inte sägs upp enligt nedan.
10.2 Uppsägning av Avtalet
Endera part kan när som helst säga upp detta Avtal. Uppsägning ska ske skriftligen genom meddelande till support@docublink.se eller via funktionalitet på Webbsidan. Detsamma gäller för minskning av antalet användare av Tjänsten.
Avtalet upphör vid innevarande abonnemangsperiods slut. Eventuellt förskott av erlagda betalningar återbetalas ej.
10.3 Uppsägning vid avtalsbrott
Vi förbehåller oss rätten att med omedelbar verkan säga upp avtalet och stänga av ditt konto om:
Du bryter mot dessa villkor
Du använder tjänsten på ett sätt som skadar oss eller andra användare
Du inte betalar för tjänsten enligt överenskommelse
Du tillhandahåller falsk eller vilseledande information
Din användning utgör en säkerhetsrisk
10.4 Hantering av data efter uppsägning
Efter att Avtalet upphört har Kunden 30 dagar på sig att exportera sin data från Tjänsten. Efter denna period kan Webbleverantörerna radera all data kopplad till Kontot.
11.PRISER OCH BETALNING
11.1 Priser
Webbleverantörerna äger rätten att fakturera Kunden för användning av Tjänsten enligt vid var tid gällande priser på www.docublink.se eller efter annan skriftlig överenskommelse mellan Webbleverantörerna och Kunden.
Samtliga priser som anges är exklusive lagstadgad mervärdesskatt, vilken tillkommer vid debitering av Tjänsten.
11.2 Betalning
Betalning av Tjänsten sker i förskott vid tecknande av abonnemang. En abonnemangsperiod löper under en (1) månad i taget eller tolv (12) månader i taget beroende på vilket alternativ du valt vid tecknande av Tjänsten.
Vid utebliven betalning kan Tjänsten komma att stängas av till dess betalning erlagts. Dröjsmålsränta och påminnelseavgift enligt lag kan tillkomma vid försenad betalning.
11.3 Prisjusteringar
Vi förbehåller oss rätten att justera priserna. Prisändringar meddelas minst 30 dagar i förväg via e-post eller i tjänsten. Om du inte accepterar de nya priserna har du rätt att säga upp ditt abonnemang före ändringens ikraftträdande.
12.IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
All immateriell äganderätt till DocuBlink, inklusive källkod, design, varumärken och dokumentation tillhör Webbleverantörerna. Kunden erhåller endast en begränsad nyttjanderätt enligt vad som anges i dessa villkor.
Innehåll som Kunden skapar och laddar upp i Tjänsten tillhör Kunden. Webbleverantörerna gör inget anspråk på äganderätt till Kundens innehåll, men Kunden ger Webbleverantörerna rätt att behandla och lagra innehållet i den utsträckning som krävs för att tillhandahålla Tjänsten.
13.ANSVARSBEGRÄNSNING OCH GARANTIER
13.1 Begränsad garanti
DocuBlink tillhandahålls "i befintligt skick" (as is). Vi garanterar inte att tjänsten kommer att vara felfri, oavbruten eller att den uppfyller dina specifika krav. Vi garanterar inte heller att säkerhetsmekanismerna är absoluta eller att data aldrig kan gå förlorad.
13.2 Ansvarsbegränsning
Webbleverantörernas ansvar är begränsat enligt följande:
Direkt skada: Vårt totala ansvar begränsas till det belopp kunden betalat för tjänsten under de senaste 12 månaderna
Indirekt skada: Vi ansvarar inte för indirekt skada, följdskada, utebliven vinst, förlorad data, förlorad goodwill eller affärsmöjligheter
Tredje parts handlingar: Vi ansvarar inte för skada orsakad av tredje part, inklusive slutkunders eller andra användares handlingar
Force majeure: Vi ansvarar inte för skada orsakad av omständigheter utanför vår kontroll
Dessa ansvarsbegränsningar gäller inte för skada som orsakats av vår grovt vårdslösa eller uppsåtliga handlande, eller för ansvar som enligt tvingande lag inte kan begränsas.
13.3 Kundens ansvar
Kunden ansvarar för:
Att tjänsten används i enlighet med gällande lagstiftning
Allt innehåll som skapas, lagras eller skickas via tjänsten
All kommunikation med slutkunder
Säkerheten för sina inloggningsuppgifter
Att hålla kontaktuppgifter uppdaterade
Eventuell skada som uppstår till följd av kundens användning av tjänsten
Kunden åtar sig att hålla Webbleverantörerna skadeslösa för krav från tredje part som uppstår till följd av kundens användning av tjänsten i strid med dessa villkor eller gällande lagstiftning.
13.4 Force majeure
Ingen part är ansvarig för utebliven eller försenad prestation på grund av omständigheter utanför partens kontroll, inklusive men inte begränsat till:
Naturkatastrofer, krig, terrorism
Myndighetsbeslut, lagändringar
Arbetskonflikt, strejk
Avbrott i el- eller telekommunikation
Fel hos underleverantörer eller internetleverantörer
Cyberattacker, virus, hackerangrepp
14.ÄNDRINGAR AV VILLKOREN
Webbleverantörerna förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor. Väsentliga ändringar meddelas Kunden minst 30 dagar i förväg via e-post eller via Tjänsten. Om Kunden inte accepterar ändringarna har Kunden rätt att säga upp Avtalet före ändringarnas ikraftträdande.
15.TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING
På detta Avtal ska svensk rätt tillämpas. Eventuella tvister ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Om förhandling inte leder till lösning ska tvisten avgöras av svensk domstol, med Södertörns tingsrätt som första instans.
BILAGA 1
PÅ FÖRHAND GODKÄNDA UNDERBITRÄDEN
| Namn på underbiträde | Tjänst | Behandling som underbiträdet utför | Plats för behandling (land) |
|---|---|---|---|
| Google Cloud Platform | Hosting och infrastruktur | Molntjänst för drift av tjänsten, lagring av data och dokument | Nederländerna |
| Google Firebase | Databas | Datalagring av dokument och användardata | Tyskland |
| Mailgun | E-posttjänst | E-postutskick vid utförande av tillhandahållna tjänster (notifieringar, påminnelser) | EU |
OBS: All databehandling sker inom EU i enlighet med GDPR. Webbleverantörerna har tecknat databehandlingsavtal med samtliga underbiträden.
Webbleverantörerna AB | www.docublink.se
